Landelijke oefening NRV
Dat we op 8 oktober gingen oefenen, dat was duidelijk. Dat het in de buurt van Hardinxveld-Giessendam zou zijn wisten we ook. Op de donderdag ervoor kregen we dan ook een ‘vooralarm’ opgestuurd. Zo’n een die we ook kregen toen we voor Limburg werden ingezet. (Zie onderstaand.) Het gaat slecht weer worden (voor het scenario), veel wind en regen, gebieden zouden gaan overstromen. Op vrijdag avond kregen we dan ook een echt alarm dat wij ons zaterdag ochtend vroeg moesten melden in Hardinxveld.
Zaterdag ochtend vroeg werd bij het tankstation bij Heteren verzameld om van daaruit verder te rijden naar Hardinxveld. Wij rijden namelijk niet alleen, we rijden wederom met onze groep/eenheid uit onze Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland. Naast onszelf bestaat die eenheid uit de brandweerposten van Gorssel, Zutphen en Steenderen. Samen met de eenheden uit de veiligheidsregio’s IJsselland, Gelderland-Midden en Gelderland-Zuid maken wij Peleton 4 “Oost”. Peleton 4 en Peleton 5 (Zuid-Nederland) werden verwacht in een afwisselend tijdvak in Hardinxveld.
Vanuit Heteren zijn we gezamenlijk richting Hardinxveld gereden waar wij bij een sporthal werden opgewacht. Samen met een bak koffie kregen we een briefing over wat de situatie betrof. Met een professioneel samengesteld filmpje vanuit de lokale nieuwsstudio werden we bijgepraat over het stijgende water en dat er een vluchtelingenkamp (Oekraïners) onderwater dreigde te raken. Door het slechte weer was daar al meerdere uren geen contact meer mee geweest. Wij werden dan ook namens de burgemeester verzocht om daar naartoe op pad te gaan. Er was door de gemeente voor een hijsinrichting gezorgd in de haven waar wij gebruik van konden maken. Na onderling overleg met onze Leider Reddingsgroep (LRg, een Officier van Dienst van brandweer) is besloten om als groep naar de nabijgelegen trailerhelling te rijden. Zo werd onze groep niet opgesplitst tijdens het hijsen samen met de overige groepen. Eenmaal per boot aangekomen op het coördinatiepunt is onze LRg de laatste informatie en opdrachten gaan ophalen. We werden de Beneden Merwede opgestuurd naar de Merwelanden. Aldaar troffen we een boerderij aan waar de groep uit Gelderland-Midden al bezig was met het inventariseren van de slachtoffers. Doordat onze Tinn-Silver boot zeer geschikt is voor het transport van brancards kregen wij dan ook direct de opdracht om een persoon die in slechte staat was af te voeren. Samen met twee andere (niet Nederlandssprekende) evacuees brachten wij die terug naar het verzamelpunt.
Tijdens de pauze was er tijd om nog eens rond te kijken wat er eigenlijk nog meer aanwezig was tijdens deze oefening. Politie met zowel een Drone-team voor verkenningstaken, maar ook de Zulu (helikopter) was daarbij aanwezig. De GHOR (Ambulance) waren met meerdere teams aanwezig om op de locatie de slachtoffers te triëren (en gingen dus ook mee op de boten). Het Rode Kruis Noodhulpteam voor de opvang van alle slachtoffers op het verzamelpunt. Meerdere staff-leden van de Veiligheidsregio die verzamelden in een coördinatie voertuig. Veel pers en bewoners die vanaf de kade kwamen meekijken. Met als kers op de taart: De kustwacht-helikopter die twee drenkelingen uit de Merwede haalden.
Voor het middagprogramma werden we wederom op pad gestuurd. Ditmaal stonden we te kijken bij een krib in de rivier waar niemand te bekennen was. Na lang zoeken en navraag doen bleken we niet op de Beneden Merwede te moeten zijn, maar op de Nieuwe Merwede. Aldaar troffen we wederom een andere eenheid aan waar wij ons bij voegden. Er lagen meerdere slachtoffers verspreid over de uiterwaarde. Achter ons dreef een slachtoffer (pop) in het water die door de brandweer werd gered. Eenmaal aan land werd die door ons overgenomen en gereanimeerd samen met een ambulanceverpleegkundige. Daarna zijn we met spoed vertrokken richting het verzamelpunt. Na ons vertrek heeft de brandweer nog tussen twee kribben de bodem afgezocht.
Voor de chauffeurs die niet mee konden op de boot was ook een apart programma georganiseerd. Bij een NRV-inzet, bestaat een bootbemanning namelijk uit 1 schipper, 2 opstappers en een chauffeur die achterblijft op de kant. Er werden verschillende oefeningen gedaan zoals het manoeuvreren van een trailer en er was een presentatie en discussie over het rijden in colonne en met O&G (Optische en Geluidssignalen).
Na het traileren van onze boten hebben we samen als groep geëvalueerd over hoe de dag verlopen was. Eenmaal terug bij de sporthal werden we nog bedankt met een woordje van de burgemeester.
Nog een paar puntjes van detail:
- We hebben een drietal helmen ontvangen namens de NRV. Die worden wij, net zoals de brandweer, geacht te dragen tijdens een NRV-inzet. Op het water lijkt dat overbodig, maar denk maar eens aan ondergelopen steden en dorpen waar je huizen in moet.
- De brandweer had nog weinig inzicht in ons werk bij rampengebieden. De brandweer is gewend om een taak uit te voeren in opdracht van bijvoorbeeld de ambulance “Transporteer mensen van A naar B”. Wij zijn gewend om op ons zelf gebieden te verkennen en ter plaatste te beoordelen, eventueel ook direct eerste hulp te verlenen en daarop keuzes te maken wie voorrang heeft om meegenomen te worden.
- We hebben nu weer een extra goede basis gelegd met onze collega brandweerposten. We hopen dan ook hier weer op verder te kunnen bouwen. Afgelopen jaren waren toch veelal erg aftastend en kennismakend. Hopelijk kunnen we komende periodes benutten om meer gezamenlijke oefeningen met de brandweer op te zetten.
Wouter